Przebudowa odcinka od stacji Toszek Północ do Starego Koźla zapewni znacznie lepsze warunki do transportu towarów, a tym samym zwiększy konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego. Rewitalizowany odcinek przebiega przez teren dwóch województw: śląskiego i opolskiego. Prace będą prowadzone na długości prawie 40 kilometrów. Wykonawca przebuduje torowisko wraz z siecią trakcyjną, zamontuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także przebuduje 51 obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, mosty czy przepusty. W efekcie pociągi przyspieszą tutaj do maksymalnie 90 km/h.
Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle
LINIA KOLEJOWA: NR 153, 199, 681, 682 ORAZ 872 NA ODCINKU TOSZEK PÓŁNOC – RUDZINIEC GLIWICKI – STARE KOŹLE
LINIA TOWAROWA
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU: 347 680 482,77 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ: 240 267 000,28 PLN
DOFINANSOWANIE: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
CZAS REALIZACJI PROJEKTU: 2017-2019
Projekt znajduje się w Wykazie Projektów Zidentyfikowanych POIiŚ 2014-2020 pod numerem 5.2-13 i obejmuje swym zasięgiem województwo śląskie, powiaty gliwicki i strzelecki oraz województwo opolskie, powiat kędzierzyńsko-kozielski.
Przeprowadzenie prac na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 z uwagi na ich położenie jest istotne dla zwiększenia dostępności poszczególnych regionów Polski i w związku z tym, ważne dla podniesienia spójności transportu kolejowego Europy. Projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, a także dla spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej kraju.
Linia kolejowa nr 153 Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki objęta jest umową AGTC od km – 0,083 do km 19,657. Projekt będzie realizowany w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.
PROJEKT BĘDZIE REALIZOWANY W LATACH 2017-2019 NA NASTĘPUJĄCYCH LINIACH KOLEJOWYCH:
- 153 Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki w km 0,300 – 19,400, liczba torów – 2, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 90 km/h, km 1,811 – przebudowa wiaduktu, km 9,335 – rozbiórka wiaduktu, km 11,688 – przebudowa mostu, przebudowa stacji Toszek Północ, Rudziniec Gliwicki, Sławięcice.
- 199 Rudziniec Gliwicki – Kędzierzyn Koźle KKA w km 49,100 – 61,600, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, km 55,343 – remont mostu, km 59,274 – rozbiórka i budowa nowego mostu.
- 681 Nowa Wieś – Stare Koźle w km 0,000 – 3,400, liczba torów – 1, obciążenie na oś 221 kN, projektowana prędkość 60 km/h, km 2,208 – przebudowa wiaduktu, km 2,388 – rozbiórka i budowa wiaduktu.
- 682 Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKB w km 0,000 – 2,500, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 60 km/h, km 2,194 – przebudowa wiaduktu.
- 872 Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKC w km 61,600 – 63,000, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, km 62,816 – remont wiaduktu.
PRACE WYKONANE W RAMACH PROJEKTU:
- Kompleksowa wymiana:
- nawierzchni wraz z naprawą podtorza w zakresie określonym wynikiem prowadzonych ekspertyz oraz naprawa i udrożnienie systemu odwodnienia linii kolejowej wraz z naprawą urządzeń ochrony środowiska,
- rozjazdów,
- urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów /eor/,
- urządzeń sieci trakcyjnej,
- urządzeń oświetlenia zewnętrznego.
- Przebudowa przejazdów kolejowych i przystosowanie ich do wymaganych standardów.
- Naprawy lub przebudowy obiektów inżynieryjnych, w tym: mosty, wiadukty i przepusty, przejścia pod torami.
- Kompleksowa wymiana zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym /srk/ wraz z elektryczną centralizacją rozjazdów w nastawnicach mechanicznych i elektromechanicznych z wymianą sieci kablowej oraz naprawa istniejących przekaźnikowych urządzeń srk wraz z ewentualnym dostosowaniem do zmienionego układu torowego.
- Remonty wybranych obiektów kubaturowych.
- Prace związane z ochroną środowiska.
EFEKTY PROJEKTU:
- Usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury na odcinkach linii kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872.
- Skrócenie czasu jazdy pociągów.
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych.
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii.
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.
- Zmniejszenie awaryjności torów, podtorza i urządzeń.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle”
jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.