Prace na remontowanych odcinkach zapewnią znaczną poprawę warunków kolejowego transportu towarów w ujęciu zarówno regionalnym, ogólnopolskim jak i międzynarodowym (dzięki zwiększeniu dostępności tras towarowych dla zagranicznych przewoźników).
Prace swoim zasięgiem obejmują część obwodnicy towarowej Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Modernizacja umożliwi sprawny przewóz ładunków z pominięciem Katowic, a co za tym idzie – odciążenie ruchu w najważniejszym punkcie regionu.
W skład obwodnicy wchodzą dwie gałęzie z punktem wspólnym na stacji Mysłowice Brzezinka:
• wschodnia, rozpoczynająca się na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i przebiegająca przez
Dorotę, Sosnowiec Jęzor, Mysłowice Brzezinkę, Oświęcim, Czechowice-Dziedzice do posterunku
odgałęźnego Ochodza;
• północna, zaczynająca się na stacji Mysłowice Brzezinka i przebiegająca przez Mysłowice,
Katowice Szopienice Płn., Siemianowice Śląskie, Chorzów Stary, Bytom, Zabrze Biskupice do
Gliwic.
Projekt obejmuje następujące odcinki linii kolejowych:
• nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice,
• nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Płn.,
• nr 161 na odcinku Katowice Szopienice Płn. – Chorzów Stary,
• nr 180 na odcinku Dorota – Mysłowice Brzezinka,
• nr 188 stacja Bytom Bobrek, tor 3.,
• nr 654 na odcinku Szabelnia – Katowice Szopienice Płn.,
• nr 657 na odcinku Katowice Szopienice Płn. – Stawiska SK1 R2.
Zakres prowadzonych prac:
Prace w ramach projektu realizowane będą na trzech odcinkach w ramach oddzielnych Kontraktów.
Na liniach kolejowych 132, 188, 147 oraz 180:
- wymiana nawierzchni torowej wraz z wymianą
- wybranych rozjazdów,
- odbudowa odwodnienia,
- wzmocnienie podtorza,
- prace na wybranych obiektach inżynieryjnych,
- przebudowa sieci trakcyjnej,
- prace na przejazdach
- kolejowo-drogowych,
- modernizacja i rozbudowa nastawni dysponujących.
Na linii 132 w stacji Bytom Bobrek:
- przebudowa urządzeń SRK,
- budowa nowej nastawni dysponującej, wraz z pracami na posterunkach sąsiednich (Bytom, Bytom Karb i Zabrze Biskupice) dla powiązania urządzeń liniowych z zabudowanymi nowymi urządzeniami.
Na liniach kolejowych 161, 654 oraz 657 w stacji Katowice Szopienice Płn.:
Kompleksowa przebudowa stacji, w tym między innymi:
- przebudowa układu torowego,
- wzmocnienie podtorza,
- przebudowa sieci trakcyjnej,
- prace na obiektach inżynieryjnych zlokalizowanych w obrębie stacji,
- zabudowa komputerowych urządzeń SRK (zewnętrznych i wewnętrznych),
- budowa nowej nastawni dysponującej.
Korzyści z prowadzonych prac:
- poprawa jakości połączeń, służących kolejowym przewozom towarów,
- skrócenie czasu przejazdu pociągów,
- poprawa dostępu do infrastruktury kolejowej dla operatorów,
- ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
- wzrost efektywności i wydajności transportu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa przewozu ładunków,
- integracja transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu,
- poprawa punktualności pociągów, wynikająca z poprawy stanu infrastruktury,
- stymulacja lokalnej gospodarki,
- wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
- wzrost konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw,
- poprawa wizerunku kolei jako sprawnego i przyjaznego środowiska transportu.