2018.07.06 11:20

Zmodernizowane stacje w Rybniku i Żorach

Obrazek: wiata na dworcu w Rybniku
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

Już niebawem zakończy się modernizacja stacji kolejowych w Żorach i Rybniku. Nowe tory, nagłośnienie i oświetlenie to efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wykonawca realizuje obecnie prace wykończeniowe.

Podróżujący z Żor i Rybnika będą mogli wsiadać do pociągów z nowych peronów, a informacje o przyjazdach i o odjazdach usłyszą przez nowe nagłośnienie. Podróż pociągiem po nowych torach będzie szybsza i bardziej komfortowa. To efekt inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Powstanie 20 nowych peronów

W Rybniku zakończył się już remont na peronie numer 3. Na pozostałych dwóch (numer 1 i 2) trwają prace wykończeniowe. Aktualnie robotnicy usuwają tymczasową nawierzchnię znajdującą się w środkowej części peronów, zastępując ją płytkami betonowymi. Wcześniej na stacji wymieniono nagłośnienie, oświetlenie, nawierzchnie torową, zmodernizowano urządzenia sterowania ruchem oraz przebudowano przejazdy kolejowo-drogowe, by poprawić bezpieczeństwo. Szyny łączone są metodą bezstykową, co eliminuje charakterystyczny jeszcze do niedawna stukot jadącego pociągu.

Podobne prace wykonano na stacji w Żorach. Tam wybudowano dwa nowe perony (jeden jednokrawędziowy i drugi dwukrawędziowy). Peron numer 1 ukończony został w połowie maja, natomiast peron numer 2 został oddany do użytku pod koniec czerwca. Oprócz stacji w Rybniku i Żorach na całym modernizowanym odcinku z Chybia do Nędzy i Turza wyremontowanych zostanie 10 stacji i przystanków kolejowych, na których przebudowanych zostanie łącznie 20 peronów. Modernizacja obejmie stacje w Rybniku Gotartowie, Suminie i Nędzy oraz przystanki w Rybniku Piaskach, Szczejkowicach, Górkach Śląskich, Szymocicach i Nędzy.

Infografika mówi o zakończeniu remontu w Rybniku. Zostały wybudowane 3 nowe perony, położone zostały nowe szyny i wymienione zostały tablice informacyjne.

W zgodzie z najwyższymi standardami

W trakcie modernizacji wszystkie perony są  demontowane, a ich budowa rozpoczyna się od podstaw. Perony mają wysokość 76 centymetrów, co umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z pociągu, zwłaszcza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, rodzicom z wózkami, pasażerom z ciężkimi i dużymi bagażami czy rowerzystom.

Perony zostały pokryte specjalną antypoślizgową nawierzchnią ze specjalnymi „wypustkami” ostrzegającymi osoby niewidome i niedowidzące, przed zbliżaniem się do krawędzi lub schodów. Na stacjach i przystankach powstają także nowe systemy oznakowania, ułatwiające orientację i poruszanie się po peronach.

Długa historia stacji kolejowych

Historia stacji kolejowych w Rybniku i Żorach sięga drugiej połowy XIX wieku. Pierwszą z nich otwarto w 1856 roku, co w znacznym stopniu przyczyniło się do rozwoju miasta i zwiększenia liczby jego mieszkańców. Wówczas pociągi kursowały na linii Nędza – Rybnik. 28 lat później otwarto stację w Żorach (linia Żory – Orzesze, przedłużona później do Wodzisławia Śląskiego). Duże znaczenie dla transportu towarowego Żory zyskały jednak dopiero w 1936 roku, kiedy powstało połączenie z Rybnikiem i dwa lata później z Pszczyną. Rybnik posiadał już wówczas największą stację w okolicy, a Żory stały się ważną stacją węzłową, przez którą przebiegało kilka linii kolejowych.

Stacja w Rybniku jest obecnie największą na modernizowanym odcinku Chybie – Nędza/Turze. To obiekt typowo pasażerski. Pociągi towarowe są bowiem kierowane do stacji Rybnik Towarowy. W Żorach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowała perony i tory.

Infografika mówi o zakończeniu remontu w Żorach. Zostały wybudowane dwa nowe perony, zamontowane zostało nowe nagłośnienie oraz wymienione tory.

Ponad 66 miliardów złotych

Renowacja stacji w Rybniku i Żorach to nie jedyne prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji odcinka Chybie – Nędza/Turze. Remontowane są tory, modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe oraz odnawiane obiekty inżynieryjne, takie jak np. 100-metrowy most nad Wisłą w Strumieniu, wiadukt nad ulicą Chwałowicką czy most nad Nacyną w Rybniku.

Na Śląsku już niedługo ruszy także remont innej linii kolejowej, łączącej stacje Toszek Północ ze Starym Koźlem. To odcinek towarowy łączący Górny Śląsk z Opolszczyzną, a następnie z portami morskimi w Gdańsku, Gdyni czy Świnoujściu. Od grudnia ubiegłego roku do marca 2018 roku na towarowej linii kolejowej od stacji Toszek Północ do stacji Rudziniec Gliwicki trwały prace przygotowawcze. W Toszku już częściowo rozebrano wiadukt, a w Rudzińcu zdemontowano tory. Gruntowna modernizacja rozpocznie się w lipcu, gdy na tory wjedzie ciężki sprzęt. Linia nr 153 jest linią dwutorową, ale tor nr 1 od wielu lat był wyłączony z ruchu. Teraz przejdzie pierwszy całkowity remont, po którego zakończeniu zostanie przywrócony do użytku. Tor numer 2 zostanie odnowiony w miejscach wymagających najpilniejszej naprawy. Pierwszym etapem prac będzie tu demontaż starych torów i sieci trakcyjnej.  Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu pociągów skróci się na tym odcinku o 30 minut. Pasażerowie pociągów kursujących pomiędzy Żorami i Rybnikiem będą podróżowali o 10 minut krócej. Na torach będzie bezpieczniej dzięki remontom przejazdów kolejowo-drogowych czy też instalacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Modernizacja linii kolejowych odbywa się w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który zakłada realizację ponad 220 projektów. Dzięki niemu wyremontowanych zostanie 9 tysięcy kilometrów torów. Zwiększana jest maksymalna dopuszczana prędkość pociągów i waga taboru, poprawiana infrastruktura stacji i przystanków kolejowych oraz komfort podróżowania. Koszt inwestycji realizowanych w ramach KPK przekracza 66 miliardów złotych.

Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.