2018.07.31 9:57

Wznawiamy ruch na Chwałowickiej!

Obrazek: wiadukt na Chwałowickiej
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

Na wznowienie ruchu ulicą Chwałowicką od kilku miesięcy czekali nie tylko mieszkańcy Rybnika, ale także kierowcy przejeżdżający przez centrum miasta. Od 1 sierpnia przejazd pod wiaduktem jest już otwarty. Remont całego obiektu zakończy się jeszcze w tym miesiącu.

Dla autobusów komunikacji miejskiej przejazd pod wiaduktem został otwarty już na początku czerwca. Kierowcy samochodów i piesi nadal jednak musieli korzystać z objazdów i obejść. Przejście udostępniono jedynie osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rodzicom z wózkami, których przeprowadzał pracownik budowy.

Ostatnie poprawki

Rewitalizacja wiaduktu nad ulicą Chwałowicką rozpoczęła się w styczniu tego roku. Prace polegały na odnowieniu metalowej konstrukcji pod torami, zamontowaniu tłumików poprawiających bezpieczeństwo, a także pokryciu filarów i przęseł wiaduktu powłokami antykorozyjnymi. Wykonawca wymienił przęsła wiaduktu i sieć trakcyjną, wzmocnił podpory, zdemontował stare i zamontował nowe tory.

Pomimo wznowienia ruchu samochodowego na ulicy Chwałowickiej, prace wykończeniowe na wiadukcie wciąż trwają. W sierpniu zakończy się montaż oświetlenia oraz odtwarzanie elewacji. Tym samym remont całego obiektu dobiegnie końca.

Otwarcie przejazdu oznacza przywrócenie płynności ruchu na ulicy Chwałowickiej. Kierowcy przez kilka miesięcy musieli korzystać z objazdów, co powodowało tworzenie się korków, szczególnie, że obiekt znajduje się w centrum miasta, a ruchliwa ulica jest częścią drogi wojewódzkiej.

Obrazek: wiadukt na Chwałowickiej przed zmianami

Wiadukt nad ul. Chwałowicką przed remontem

 

Koniec remontu coraz bliższy

Prace są prowadzone także na innych odcinkach linii kolejowej Chybie – Nędza/Turze. Na odcinku Żory – Rybnik do końca sierpnia wykonawca wymieni nawierzchnię torową i sieć trakcyjną w torze numer 1, po czym roboty przeniosą się na tor numer 2. Pod koniec sierpnia także zakończy się rewitalizacja toru numer 2 linii kolejowej 173 Jejkowice – Sumina i toru numer 2 łączącego posterunki odgałęźne Turze i Nędze Wieś, a więc fragmentu ostatniego odcinka remontowanej linii kolejowej. Na początku września rozpocznie się remont na stacji Nędza i odcinka pomiędzy Suminą a Nędzą. Pod koniec września dawny blask odzyska inny ważny obiekt linii Chybie – Nędza/Turze, zlokalizowany na odcinku Rybnik – Sumina – Most Zamysłowski. Ponad stuletni obiekt przypominający rzymskie akwedukty najpierw został wypiaskowany, czyli wyczyszczony drobinami piasku podanymi pod dużym ciśnieniem. Później wykonawca uzupełnił ubytki kamiennej konstrukcji i pokrył ją powłoką hydrofobową, chroniącą przed wodą i innymi substancjami. Teraz kończy wymianę nawierzchni torowej. Rewitalizacja całej linii kolejowej Chybie – Nędza/Turze ma zakończyć się w III kwartale 2019 roku.

Obrazek: wiadukt na Chwałowickiej w trakcie zmian

Wiadukt nad ul. Chwałowicką w trakcie prac remontowych

 

Nad morze po nowych torach

To nie jedyna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Górnym Śląsku. W grudniu ubiegłego roku rozpoczęły się pierwsze prace rozbiórkowe towarowej linii kolejowej numer 153 łączącej Toszek i Rudziniec Gliwicki. To fragment ważnego odcinka Toszek – Stare Koźle, który przebiega przez Śląsk i Opolszczyznę. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu Węglowego jest transportowany do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. To wprawdzie linia dwutorowa, ale z powodu złego stanu technicznego tor numer 1 od wielu lat był wyłączony z użytku. Teraz przejdzie gruntowny remont, a tor numer 2 zostanie odnowiony w miejscach tego wymagających. W lipcu cały szlak został zamknięty, a ruch pociągów wstrzymany. Wykonawca przystąpił do kapitalnego remontu linii kolejowej. Prace będą polegały na odwodnieniu toru, wymianie nawierzchni torowej i wzmocnieniu podtorza, ale także instalacji nowej sieci telekomunikacyjnej, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na całym niemal 20-kilometrowym odcinku. Remont obejmie także 22 obiekty inżynieryjne. W czerwcu wykonawca rozpoczął modernizację wiaduktów w Toszku i w Paczynie. Czyszczenie i wzmacnianie konstrukcji obiektów zakończy się w sierpniu. W drugiej połowie lipca rozpoczął się natomiast remont największego obiektu na tym odcinku. To liczący ponad 60 metrów długości most na Kanale Gliwickim, zlokalizowany na granicy Byciny i Pławniowic. Pracę zakładają remont olbrzymiej 60-metrowej kratownicy, czyszczenie, malowanie i wzmocnienie konstrukcji. Późniejsze etapy modernizacji odcinka skupią się na odnowieniu 40-to metrowego mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim oraz wymianę rozjazdów na stacjach w Toszku i Rudzińcu.

Obrazek: wiadukt na Chwałowickiej po zmianach

Wiadukt nad ul. Chwałowicką w trakcie prac remontowych

 

Nowa jakość na torach

Modernizacja całego odcinka Toszek Północ – Stare Koźle zakończy się w 2019 roku. Efekt? Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki pociągi zwiększą swoją prędkość do 90 km/h, czyli przyspieszą o 30 km/h. Na odcinku Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle składy przyspieszą z 50 km/h do 80 km/h. Wyremontowana trasa towarowa będzie alternatywą dla transportu drogowego, tańszą i bardziej ekologiczną. Modernizacja odcinków Chybie – Nędza/Turze i Toszek – Stare Koźle to tylko 2 z ponad 220 projektów, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego zostaną zrealizowane w naszym kraju do 2023 roku. Modernizacja 9 tysięcy kilometrów torów pochłonie ponad 66 miliardów złotych.

Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.