Na wznowienie ruchu ulicą Chwałowicką od kilku miesięcy czekali nie tylko mieszkańcy Rybnika, ale także kierowcy przejeżdżający przez centrum miasta. Od 1 sierpnia przejazd pod wiaduktem jest już otwarty. Remont całego obiektu zakończy się jeszcze w tym miesiącu.
Dla autobusów komunikacji miejskiej przejazd pod wiaduktem został otwarty już na początku czerwca. Kierowcy samochodów i piesi nadal jednak musieli korzystać z objazdów i obejść. Przejście udostępniono jedynie osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i rodzicom z wózkami, których przeprowadzał pracownik budowy.
Ostatnie poprawki
Rewitalizacja wiaduktu nad ulicą Chwałowicką rozpoczęła się w styczniu tego roku. Prace polegały na odnowieniu metalowej konstrukcji pod torami, zamontowaniu tłumików poprawiających bezpieczeństwo, a także pokryciu filarów i przęseł wiaduktu powłokami antykorozyjnymi. Wykonawca wymienił przęsła wiaduktu i sieć trakcyjną, wzmocnił podpory, zdemontował stare i zamontował nowe tory.
Pomimo wznowienia ruchu samochodowego na ulicy Chwałowickiej, prace wykończeniowe na wiadukcie wciąż trwają. W sierpniu zakończy się montaż oświetlenia oraz odtwarzanie elewacji. Tym samym remont całego obiektu dobiegnie końca.
Otwarcie przejazdu oznacza przywrócenie płynności ruchu na ulicy Chwałowickiej. Kierowcy przez kilka miesięcy musieli korzystać z objazdów, co powodowało tworzenie się korków, szczególnie, że obiekt znajduje się w centrum miasta, a ruchliwa ulica jest częścią drogi wojewódzkiej.
Wiadukt nad ul. Chwałowicką przed remontem
Koniec remontu coraz bliższy
Prace są prowadzone także na innych odcinkach linii kolejowej Chybie – Nędza/Turze. Na odcinku Żory – Rybnik do końca sierpnia wykonawca wymieni nawierzchnię torową i sieć trakcyjną w torze numer 1, po czym roboty przeniosą się na tor numer 2. Pod koniec sierpnia także zakończy się rewitalizacja toru numer 2 linii kolejowej 173 Jejkowice – Sumina i toru numer 2 łączącego posterunki odgałęźne Turze i Nędze Wieś, a więc fragmentu ostatniego odcinka remontowanej linii kolejowej. Na początku września rozpocznie się remont na stacji Nędza i odcinka pomiędzy Suminą a Nędzą. Pod koniec września dawny blask odzyska inny ważny obiekt linii Chybie – Nędza/Turze, zlokalizowany na odcinku Rybnik – Sumina – Most Zamysłowski. Ponad stuletni obiekt przypominający rzymskie akwedukty najpierw został wypiaskowany, czyli wyczyszczony drobinami piasku podanymi pod dużym ciśnieniem. Później wykonawca uzupełnił ubytki kamiennej konstrukcji i pokrył ją powłoką hydrofobową, chroniącą przed wodą i innymi substancjami. Teraz kończy wymianę nawierzchni torowej. Rewitalizacja całej linii kolejowej Chybie – Nędza/Turze ma zakończyć się w III kwartale 2019 roku.
Wiadukt nad ul. Chwałowicką w trakcie prac remontowych
Nad morze po nowych torach
To nie jedyna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Górnym Śląsku. W grudniu ubiegłego roku rozpoczęły się pierwsze prace rozbiórkowe towarowej linii kolejowej numer 153 łączącej Toszek i Rudziniec Gliwicki. To fragment ważnego odcinka Toszek – Stare Koźle, który przebiega przez Śląsk i Opolszczyznę. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu Węglowego jest transportowany do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. To wprawdzie linia dwutorowa, ale z powodu złego stanu technicznego tor numer 1 od wielu lat był wyłączony z użytku. Teraz przejdzie gruntowny remont, a tor numer 2 zostanie odnowiony w miejscach tego wymagających. W lipcu cały szlak został zamknięty, a ruch pociągów wstrzymany. Wykonawca przystąpił do kapitalnego remontu linii kolejowej. Prace będą polegały na odwodnieniu toru, wymianie nawierzchni torowej i wzmocnieniu podtorza, ale także instalacji nowej sieci telekomunikacyjnej, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na całym niemal 20-kilometrowym odcinku. Remont obejmie także 22 obiekty inżynieryjne. W czerwcu wykonawca rozpoczął modernizację wiaduktów w Toszku i w Paczynie. Czyszczenie i wzmacnianie konstrukcji obiektów zakończy się w sierpniu. W drugiej połowie lipca rozpoczął się natomiast remont największego obiektu na tym odcinku. To liczący ponad 60 metrów długości most na Kanale Gliwickim, zlokalizowany na granicy Byciny i Pławniowic. Pracę zakładają remont olbrzymiej 60-metrowej kratownicy, czyszczenie, malowanie i wzmocnienie konstrukcji. Późniejsze etapy modernizacji odcinka skupią się na odnowieniu 40-to metrowego mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim oraz wymianę rozjazdów na stacjach w Toszku i Rudzińcu.
Wiadukt nad ul. Chwałowicką w trakcie prac remontowych
Nowa jakość na torach
Modernizacja całego odcinka Toszek Północ – Stare Koźle zakończy się w 2019 roku. Efekt? Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki pociągi zwiększą swoją prędkość do 90 km/h, czyli przyspieszą o 30 km/h. Na odcinku Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle składy przyspieszą z 50 km/h do 80 km/h. Wyremontowana trasa towarowa będzie alternatywą dla transportu drogowego, tańszą i bardziej ekologiczną. Modernizacja odcinków Chybie – Nędza/Turze i Toszek – Stare Koźle to tylko 2 z ponad 220 projektów, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego zostaną zrealizowane w naszym kraju do 2023 roku. Modernizacja 9 tysięcy kilometrów torów pochłonie ponad 66 miliardów złotych.
Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.