W centrum Rybnika rozpoczął się drugi etap modernizacji wiaduktu nad ulicą Chwałowicką. W związku z zamknięciem przejazdu i przejścia pod wiaduktem wyznaczone zostały objazdy i zastępcze, podziemne przejście dla pieszych. Remont potrwa do końca lipca.
Modernizacja wiaduktu nad ulicą Chwałowicką rozpoczęła się w styczniu tego roku. W ramach pierwszego etapu remontu odnowiono metalową konstrukcję pod trzema z sześciu torów, zamontowano specjalne tłumiki zmniejszające drgania konstrukcji i hałas, a filary i konstrukcje wiaduktu pokryto antykorozyjnymi powłokami. Od stycznia do marca obiekt był całkowicie zamknięty dla kierowców i pieszych.
Przejazd pod wiaduktem zamknięty
Na początku maja wyremontowana połowa wiaduktu przeszła testy obciążeniowe z wykorzystaniem ciężkiej lokomotywy. Po ich zakończeniu wykonawca otrzymał zielone światło do rozpoczęcia remontu drugiej części obiektu. 25 czerwca zostanie zamknięty przejazd pod wiaduktem, który dla kierowców będzie niedostępny do 10 lipca. Całkowite przywrócenie ruchu pod wiaduktem planowane jest na koniec sierpnia.
Ulica Chwałowicka jest fragmentem około 10-kilometrowej drogi wojewódzkiej numer 929, łączącej Rybnik i Świerklany Górne. Remontowany wiadukt znajduje się w samym centrum Rybnika. To istotny obiekt zarówno z punktu widzenia ruchu tranzytowego, jak i lokalnego, ponieważ łączy dwie części miasta.
Obejścia dla pieszych i objazdy dla kierowców
W związku z prowadzonymi pracami i zamknięciem wiaduktu wyznaczone zostały obejścia dla pieszych i objazdy dla samochodów. Na drugą stronę torów mieszkańcy Rybnika będą mogli przedostać się przejściem podziemnym znajdującym się przy dworcu PKP. Osoby o ograniczonej możliwości ruchowej lub rodzice z wózkami będą mogli przejść pod wiaduktem w asyście pracownika budowy. Z kolei kierowcy będą mogli skorzystać z przygotowanych objazdów.
Objazdy w kierunku centrum, Chwałowic i Wodzisławia Śląskiego:
- Objazd A: dla pojazdów jadących w kierunku Wodzisławia Śl. oraz Raciborza, objazd otwartą częścią ulicy Chwałowickiej, a następnie ulicą 1 Maja i Śląską do ulicy Wodzisławskiej.
- Objazd B: dla pojazdów jadących w kierunku Chwałowic oraz Świerklan, objazd od ronda Chwałowickiego poprzez Obwiednię Południową, rondo Płn.-Irlandzkie, ulicę Wodzisławską i Śląską do ulicy 1 Maja.
- Objazd C: dla pojazdów jadących się w kierunku centrum Rybnika, objazd od ulicy Chwałowickiej poprzez Świerklańską i Prostą, aż do ronda Żorskiego.
Objazdy w kierunku Żor:
- Objazd D: dla pojazdów do 3,5 tony jadących w kierunku Żor, objazd od ronda Chwałowickiego poprzez Obwiednię Południową.
- Objazd E: dla pojazdów ciężarowych jadących w kierunku Żor, od ronda Chwałowickiego poprzez Obwiednię Południową i rondo Płn.-Irlandzkie oraz Rowień.
Zmiany w kursowaniu autobusów miejskich
Także komunikacja miejska będzie prowadzona objazdami. Aby ułatwić pasażerom korzystanie z autobusów, wyznaczono tymczasowy przystanek w obrębie ronda Kamyczek. Od 10 lipca ruch pod wiaduktem zostanie wznowiony tylko dla komunikacji miejskiej.
Z uwagi na prowadzone prace kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na oznakowanie.
Nie tylko w centrum miasta
Remont wiaduktu nad ulicą Chwałowicką to nie jedyna inwestycja spółki PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzona w Rybniku. Na tutejszej stacji kolejowej wyremontowano trzy nowe perony, zamontowano nowe nagłośnienie oraz odmalowano wiatę, a już niebawem do użytku zostaną oddane windy oraz platforma przyschodowa. W innej części miasta, dzielnicy Zamysłów, remontowany jest Most Zamysłowski. Budowla, która jest jednym z ciekawszych obiektów architektonicznych w Polsce, niebawem odzyska dawny blask. Robotnicy wyczyszczą jego betonowo-ceglane podpory, a po usunięciu skamieniałych zanieczyszczeń i osadów wypełnione zostaną w nim wszelkie ubytki i pęknięcia. Cały czas trwają prace związane z wymianą torów znajdujących się na moście.
Inwestycje na terenie Rybnika są realizowane w ramach modernizacji blisko 60-kilometrowego odcinka z Chybia do Nędzy/Turza. Oprócz remontów mostów, wiaduktów czy stacji i przystanków kolejowych na szlaku wymieniane są tory oraz sieć trakcyjna. Modernizacja jest częścią Krajowego Programu Kolejowego, obejmującego w całej Polsce ponad 220 projektów. W ramach KPK zostanie zmodernizowanych 9 tysięcy kilometrów torów za łączną kwotę ponad 66 miliardów złotych.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” jest współfinansowany z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.