2018.01.20 14:32

Wiadukt nad Chwałowicką doczekał się remontu

Obrazek: zaśnieżone torowisko
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

Od 19 stycznia w Rybniku ruszyły prace na wiadukcie w samym centrum miasta. Najbardziej niebezpieczne i wymagające prace wymuszą zamknięcie przejazdu pod wiaduktem. Mieszkańcy i zmotoryzowani będą musieli liczyć się z czasowymi utrudnieniami; po ich zakończeniu Rybnik zyska więcej szybkich połączeń kolejowych, zarówno pasażerskich, jak i towarowych.

Odnowiony wiadukt to lepsze połączenia kolejowe

Remont ponad stuletniego wiaduktu nad ulicą Chwałowicką to poważna inwestycja, która poprawi nie tylko bezpieczeństwo i jakość podróżowania koleją, lecz także atrakcyjność kolejowego transportu towarów. Inwestycja w poprawę stanu infrastruktury kolejowej przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Remont wiaduktu jest częścią realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu modernizacji odcinka Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, przebiegającego w pobliżu Rybnickiego Okręgu Węglowego. Po modernizacji pociągi przyspieszą do 100 km/h, zwiększy się przepustowość oraz liczba połączeń. Wszystko to sprawi, że Rybnik i okolice staną się atrakcyjniejsze dla inwestorów i przedsiębiorców. Również mieszkańcy zyskają dzięki inwestycji: bezstykowo łączone szyny to mniej hałasu i wibracji.

Remont wiaduktu krok po kroku

Wykonawca zaplanował kompleksowy remont, który ze względu na spory zakres prac został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap trwa od 19 stycznia do 7 maja 2018 r. i obejmuje trzy tory po stronie stacji benzynowej Shell. Drugi etap zaplanowano na okres od 8 maja do sierpnia 2018 r. W zakres robót budowlanych wchodzi przede wszystkim wymiana wyeksploatowanych przęseł wiaduktu, wzmocnienie betonowych podpór, a także wymiana nawierzchni na obiekcie i dojazdach.

Infografika mówi o zakresie prac na wiadukcie nad Chwałowicką w Rybniku. Obejmuje on: montaż ścianki między torami, wymianę przęseł, wzmocnienie betonowych podpór, nałożenie powłoki antykorozyjnej, wymianę nawierzchni, odbudowę sieci trakcyjnej.

Zanim rozpocznie się właściwy remont wiaduktu, Wykonawca postawi ściankę pomiędzy torami remontowanymi i czynnymi, aby możliwe było prowadzenie ruchu kolejowego po nieremontowanych torach. W tym samym czasie prace będą obejmować tylko połowę wiaduktu, tzn. trzy tory. Nad przebudowywaną częścią wiaduktu sieć trakcyjna zostanie wyłączona i zdemontowana, aby mógł nastąpić demontaż nawierzchni, a potem najtrudniejszy i najbardziej niebezpieczny etap prac: wymiana przęseł wiaduktu. To właśnie w tym kluczowym momencie przejazd pod wiaduktem będzie całkowicie zamknięty, również dla komunikacji miejskiej. Następnie Wykonawca wyremontuje i wzmocni podpory, a później scali całą nową konstrukcję. Na koniec wiadukt zostanie powleczony antykorozyjną powłoką. Po zakończeniu prac na samym wiadukcie zostanie ułożona nowa nawierzchnia i odbudowana sieć trakcyjna.

Z uwagi na to, że wiadukt znajduje się w ścisłym centrum miasta, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w porozumieniu z Wykonawcą oraz władzami miasta Rybnika ograniczyły utrudnienia, utrzymując przez cały czas trwania remontu ruch pasażerski i towarowy na modernizowanym odcinku z Chybia do Nędzy.

Nie tylko wiadukt – odnowione perony na stacji Rybnik

W ramach modernizacji odcinka od Chybia do Nędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały również odnowienie infrastruktury pasażerskiej. Na stacji Rybnik trwa remont torów stacyjnych nr 4 i 8, wraz z przebudową peronu nr 3; pozostałe dwa perony zostały już zmodernizowane. Po zakończeniu prac na podróżnych czeka wiele udogodnień. Przede wszystkim perony zostaną podniesione do wysokości 76 cm. Dzięki temu wsiadanie i wysiadanie z pociągu będzie znacznie łatwiejsze, zarówno dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, jak i dla osób starszych czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Oprócz tego przewidziane są udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku. Perony zostaną pokryte antypoślizgową, ryflowaną nawierzchnią. Pojawią się ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących: pasy bezpieczeństwa z wypustkami zwanymi potocznie groszkiem. Te drobne, kuliste wypukłości w odpowiednich odległościach od krawędzi peronu i w innych strategicznych miejscach ostrzegają osoby z dysfunkcją wzroku o możliwych przeszkodach czy niebezpieczeństwie: w tym wypadku o bliskości krawędzi peronowej i przejeżdżających pociągach.

Dla polepszenia komfortu pasażerów oczekujących na pociąg wiaty chroniące przed deszczem czy słońcem zostaną przemalowane i odnowione, podobnie jak kosze na śmieci czy tablice informacyjne. Dodatkowo powstaną nowe obiekty małej architektury, np. w postaci wygodnych ławek. To jeszcze nie koniec: na stacji w Rybniku pojawi się również okablowanie pod planowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). Ten nowoczesny system będzie przekazywał pasażerom informacje o kursujących pociągach w czasie rzeczywistym.

Kiedy utrudnienia na Chwałowickiej?

Ulica Chwałowicka na odcinku od ronda Chwałowickiego do ronda Kamyk zostanie zamknięta 26 stycznia. Pierwszy etap prac i związane z nim zamknięcia potrwają do końca marca. Oprócz objazdów dla ruchu samochodowego i zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej przewidziane są również obejścia dla ruchu pieszego: podczas całkowitego zamknięcia ulicy Chwałowickiej pod wiaduktem piesi będą korzystali z przejścia podziemnego pod dworcem PKP.

Tutaj znajdziesz szczegółowe informacje na temat zmian dotyczących:

Kierowców

Pieszych i podróżujących komunikacją miejską