2017.11.20 17:01

Śląsk i Opolszczyzna stawiają na tory

Obrazek: podbijarka torowa
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację dwóch ważnych towarowych linii kolejowych w regionie. Inwestycje prowadzone są na terenie województw śląskiego i opolskiego. Mają odciążyć zatłoczone drogi lokalne, a tym samym poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć możliwości rozwojowe okolicznych miast i gmin.

Śląsk i Opolszczyzna stawiają na tory PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację dwóch ważnych towarowych linii kolejowych w regionie. Inwestycje prowadzone są na terenie województw śląskiego i opolskiego. Mają odciążyć zatłoczone drogi lokalne, a tym samym poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć możliwości rozwojowe okolicznych miast i gmin.

Mniejsze zanieczyszczenie środowiska, większe bezpieczeństwo i odciążenie dróg lokalnych – to najważniejsze korzyści wynikające z przejęcia części drogowego transportu towarowego przez kolej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województw śląskiego i opolskiego rozpoczęły inwestycje, które zwiększą konkurencyjność transportu szynowego w porównaniu z innymi formami transportu towarowego, w szczególności drogowego.

– Dane statystyczne pokazują, że obecnie towary transportowane koleją stanowią niewielką część wszystkich towarów przewożonych na terenie kraju. Chcemy to zmienić. Wiemy, że do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura i dlatego inwestujemy w jej rozwój – mówi Mirosław Siemieniec rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Odcinek od Chybia do Nędzy. Prace ruszyły

W zeszłym roku inwestor rozpisał przetarg na przebudowę odcinka Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. Wykonawca już rozpoczął prace. W ciągu kolejnych dwóch lat wymieni ponad 60 kilometrów torów wraz z podtorzem oraz trakcję elektryczną. Wyremontuje także ponad 90 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejście pod torami i kładkę dla pieszych. Na tym odcinku dominuje ruch towarowy, ale poruszają się tędy także składy osobowe, dlatego inwestycja obejmie również modernizację infrastruktury pasażerskiej.
– Wyremontujemy stacje i przystanki kolejowe. Odnowimy i podniesiemy perony, dzięki czemu wejście do pociągu będzie łatwiejsze zwłaszcza dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się – dodaje Mirosław Siemieniec.

W styczniu tego roku spółka ogłosiła przetarg na przeprowadzenie robót modernizacyjnych i rewitalizacyjnych na liniach Toszek – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Wykonawca został niedawno wyłoniony. Odcinek przebiega przez dwa województwa: opolskie oraz śląskie i przeznaczony jest wyłącznie dla pociągów towarowych.

Obie linie zlokalizowane są w bezpośredniej bliskości Rybnickiego Okręgu Węglowego. To teren silnie uprzemysłowiony, na którym działają kopalnie, zakłady przetwórcze i fabryki zlokalizowane m.in. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Nowoczesny transport kolejowy zapewni możliwości rozwojowe zarówno działającym tutaj przedsiębiorstwom, jak i lokalnym samorządom.

Modernizacje prowadzone odpowiedzialnie

Rewitalizacja obu linii znacznie poprawi ich parametry techniczne, dzięki czemu osiągną standardy europejskie. Pociągi pojadą po bezstykowo łączonych szynach z prędkością do 100 km/h. Ekrany akustyczne natomiast zminimalizują hałas i poprawią komfort okolicznych mieszkańców. Głównie z myślą o kierowcach i mieszkańcach terenów zlokalizowanych w pobliżu przebudowywanych linii inwestor rozplanował prace tak, aby zminimalizować uciążliwości.

– Wiemy, że prowadzone przez nas prace bywają kłopotliwe. Ale wiemy też, że po ich zakończeniu wszyscy będziemy cieszyć się z bezpiecznych, szybkich połączeń – zapewniają przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.