2018.04.19 16:16

SIEĆ TRAKCYJNA NOWEGO TYPU NA ŚLĄSKICH TORACH

Obrazek: pociąg
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

Remontowana od czerwca 2017 r. linia kolejowa na odcinku Chybie – Nędza/Turze oprócz ruchu pasażerskiego obsługuje także liczne składy towarowe. To właśnie tą trasą codziennie przejeżdżają pociągi, wożąc towary z Rybnickiego Okręgu Węglowego w inne rejony kraju.

Sprawny transport jest szczególnie istotny dla rozwoju działających na tym terenie kopalń, zakładów i fabryk. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na modernizowanym odcinku zamontowana zostanie nowoczesna sieć trakcyjna, która pozwoli na przejazd najcięższych składów towarowych.

Będzie szybciej

Transport ciężkich towarów jest możliwy wyłącznie po linii kolejowej o odpowiednich parametrach. Ciężkie składy towarowe potrzebują nie tylko odpowiednio wzmocnionej nawierzchni torowej, ale także sieci trakcyjnej o wysokiej obciążalności i stabilnym napięciu. Wszystko po to, aby zapobiec spadkom napięcia i przerwom w zasilaniu, a tym samym wymuszonym zatrzymaniom i postojom pociągów.

Do tej pory, z uwagi na stan infrastruktury kolejowej, pociągi na poszczególnych odcinkach musiały zwalniać nawet do 30-50 km/h, co znacznie obniżało płynność i konkurencyjność kolejowego transportu towarów, np. względem transportu drogowego. Dzięki przeprowadzonej modernizacji nie tylko wzrośnie prędkość pociągów towarowych (nawet do 100 km/h), ale poprawi się też przepustowość linii. Cięższe składy na śląskich torach umożliwią przewóz większej ilości towarów w krótszym czasie, co wygeneruje znaczne oszczędności dla przedsiębiorców i przewoźników.

Sieć trakcyjna wagi ciężkiej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na remontowanej linie zastosują nowoczesny typ tzw. wysokoobciążalnej sieci trakcyjnej, specjalnie dostosowanej do potrzeb towarowych linii kolejowych. Stabilna sieć, która zostanie zamontowana na tej trasie, obecnie jest standardowym rozwiązaniem w przypadku linii towarowych. Umożliwia ona prowadzenie najcięższych pociągów towarowych na liniach kolejowych o dużych prędkościach. W ramach ujednolicenia trakcji na liniach towarowych ten sam rodzaj sieci zostanie zamontowany również w innych lokalizacjach.

Ile ważą pociągi towarowe?

Sieć trakcyjna nowej generacji, która powstanie na remontowanym odcinku, charakteryzuje się  najwyższą obciążalnością prądową o wysokości ponad 2700 amperów. Umożliwi to przejazd nawet najcięższych pociągów towarowych o masie wynoszącej ponad 3200 ton i mocy, która przekracza 5,5 megawatów (MW).  Wkrótce nawet tak ciężkie składy będą mogły jeździć bezproblemowo po wyremontowanej linii kolejowej.

 

Infografika mówi o wykorzystaniu nowej trakcji. Po modernizacji obciążalność prądowa wzroście do dwóch tysięcy siedmiuset amperów a składy będą mogły dysponować mocą do pięciu i pół mega wata.

 

W TRANSPORCIE TOWAROWYM STAWIAMY NA TORY

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dwa ważne odcinki linii kolejowych na terenie Śląska i Opolszczyzny. Pierwszy z nich łączy Chybie oraz Nędzę, drugi Toszek Północny ze Starym Koźlem. Oba odcinki służą w przeważającej części do transportu towarów.

Ekologiczny, szybki i ekonomiczny transport towarowy to korzyści nie tylko dla przemysłu, ale i kierowców czy mieszkańców. Wykorzystanie potencjału kolejowego transportu towarów ma ogromne znaczenie zwłaszcza na Śląsku i Opolszczyźnie, z uwagi na funkcjonujący w tych regionach przemysł wydobywczy.

Sprawny transport towarów koleją aż do portów morskich w Gdyni, Szczecinie czy Świnoujściu pozwala nie tylko na ciągły rozwój gospodarczy obu regionów, ale także na wzrost bezpieczeństwa poprzez odciążenie lokalnych dróg od transportu samochodowego i zmniejszoną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Kolej praktycznie pod każdym względem wygrywa z transportem drogowym: jest tańsza i bardziej przyjazna środowisku, a przez zredukowanie liczby ciężarówek na drogach pozwala na zmniejszenie liczby wypadków.

Pociągami w Polsce można przewieźć praktycznie każdy rodzaj towarów – najczęściej są to paliwa stałe, w tym węgiel. Na drugim miejscu plasują się materiały budowlane, a następnie metale. Jeden skład towarowy zabiera średnio dwadzieścia razy więcej towaru niż TIR.