Prace na Moście Zamysłowskim w Rybniku nabierają tempa. Robotnicy wyremontowali już tor numer 1. Obecnie na zabytkowym obiekcie trwa montaż sieci trakcyjnej i czyszczona jest elewacja. Wkrótce rozpocznie się remont toru numer 2.
Prace remontowe na „kolejowym akwedukcie” rozpoczęły się pod koniec marca. Robotnicy wymienili izolację koryta balastowego mostu pod torem numer 1. To przestrzeń znajdująca się bezpośrednio pod torami. Dotychczasowa warstwa betonu została skuta, a w jej miejsce wyłożono izolację z papy termozgrzewalnej. Na koniec zostały ułożone nowe tory.
Wyremontowany i wyczyszczony
W ramach renowacji robotnicy wykonują zabezpieczenia antykorozyjne istniejących elementów stalowych mostu. Dodatkowo z części betonowych, ceglanych i kamiennych usuwane są uszkodzone fragmenty oraz zarysowania. Elewacja filarów mostu zostanie wkrótce wyczyszczona hydrodynamicznie tzn. przy użyciu strumienia wody pod bardzo wysokim ciśnieniem.
Robotnicy planują zakończyć pierwszą fazę prac na wiadukcie, czyli remont toru nr 1, najpóźniej do końca lipca. Następnie, na zmodernizowanym torze nr 1 wznowiony zostanie ruch kolejowy a ekipy budowlane przeniosą się na tor nr 2. Jego remont zajmie około półtora miesiąca więc oddanie całego, odnowionego mostu planowane jest na połowę września.
Jak rzymski akwedukt
Most Zamysłowski w Rybniku uważany jest przez wielu za najciekawszy obiekt architektury kolejowej w Polsce. Niektórzy widzą w nim rzymski akwedukt, porównując nawet z francuskim Pont-du-Gard. To obiekt o niebanalnej konstrukcji i historii.
Most nad Nacyną znajduje się w rybnickiej dzielnicy Zamysłów, na linii kolejowej łączącej Chybie oraz Nędzę i Turze. Linia ta od ubiegłego roku modernizowana jest przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Wybudowany w 1912 roku most składa się z czterech równych łuków, wykonanych z cegły, kamienia oraz betonu. W przeszłości przeprawa wielokrotnie ucierpiała w czasie działań wojennych. Po raz pierwszy most został zburzony w 1939 roku przez polskich saperów po napadzie hitlerowców na Polskę. Okupanci odbudowali go i od 1942 roku właśnie tędy transportowane było wojsko i sprzęt wojenny. Po trzech latach most został znowu zniszczony, tym razem przez wycofujące się oddziały niemieckie. W latach 50. odbudowano go ponownie.
Najdłuższe i najbardziej okazałe
Most Zamysłowski jest jednym z ponad 3,5 tysiąca mostów kolejowych w naszym kraju. Ich łączna długość to ponad 130 kilometrów. (źródło: inzynieria.com) Najdłuższy, ponad kilometrowy, znajduje się w Grudziądzu, nad Wisłą. Jest to tzw. most kratownicowy, składający się z jedenastu 100-metrowych przęseł. Do najciekawszych architektonicznie i wizualnie zaliczają się most w Bolesławcu, który jest najdłuższą kamienną przeprawą kolejową w Europie (490 metrów), most w Tczewie, który pod względem długości tylko o kilkadziesiąt metrów ustępuje mostowi w Grudziądzu, czy most w Wiśle Głębcach, mierzący 25 metrów wysokości. W okolicach Szczecina nad Regalicą znajduje się natomiast jedyny w Polsce zwodzony most kolejowy.
Na remontowanym obecnie odcinku Chybie – Nędza/Turze odnowiony został już 100-metrowy most nad Wisłą w Strumieniu. W związku z dobrym stanem przęseł ich wymiana nie była konieczna. Robotnicy oczyścili je, a następnie zabezpieczyli przez korozją.
30 mostów i wiaduktów
W sumie na całym, prawie 60-kilometrowym fragmencie linii kolejowej pomiędzy Chybiem, a Nędzą/Turzem zmodernizowanych zostanie aż 30 mostów i wiaduktów kolejowych. Prace będą obejmowały m.in. usuwanie uszkodzeń, ubytków i zanieczyszczeń konstrukcji, zabezpieczenie antykorozyjne czy usunięcie graffiti. Wymieniane są również tory oraz sieć trakcyjna. Remontowane są stacje i przystanki kolejowe. Pod koniec czerwca do użytku zostały oddane dwie największe stacje pasażerskie na tym odcinku – w Rybniku i Żorach.
Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu pociągów skróci się na tym odcinku o 30 minut. Pasażerowie pociągów kursujących pomiędzy Żorami i Rybnikiem będą podróżowali o 10 minut krócej. Na torach będzie bezpieczniej dzięki remontom przejazdów kolejowo-drogowych czy też instalacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Towary pojadą nad morze
W grudniu ubiegłego roku rozpoczęła się modernizacja 20 kilometrowej towarowej linii kolejowej numer 153 łączącej Toszek i Rudziniec Gliwicki. To fragment ważnego odcinka Toszek – Stare Koźle, który przebiega przez Śląsk i Opolszczyznę. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu Węglowej jest transportowany do portów w Szczenicie, Świnoujściu i Gdyni. To wprawdzie linia dwutorowa, ale z powodu złego stanu technicznego tor numer 1 od wielu lat był wyłączony z użytku. Teraz przejdzie gruntowny remont, a tor numer 2 zostanie odnowiony w miejscach tego wymagających. Na początku lipca cały szlak został zamknięty, a ruch pociągów wstrzymany. Wykonawca przystąpił do kapitalnego remontu. Prace będą polegały na odwodnieniu toru, wymianie nawierzchni torowej i wzmocnieniu podtorza, ale także instalacji nowej sieci telekomunikacyjnej, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na całym odcinku. Remont obejmie także 22 obiekty inżynieryjne. W czerwcu wykonawca rozpoczął już modernizację wiaduktów w Toszku i w Paczynie. Czyszczenie i wzmacnianie konstrukcji obiektów zakończy się w sierpniu. W drugiej połowie lipca rozpocznie się natomiast remont największego obiektu na tym odcinku. To liczący ponad 60 metrów długości most na Kanale Gliwickim. Pracę zakładają remont olbrzymiej 60 metrowej kratownicy, czyszczenie, malowanie i wzmocnienie konstrukcji. Modernizacja linii pozwoli odciążyć lokalne drogi, poprawi bezpieczeństwo, zmniejszy też hałas. Po ukończeniu remontu pociągi zwiększą swoją prędkość na tym odcinku do 90 km/h, czyli pojadą o 30 km/h szybciej niż do tej pory.
Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.