Rozpoczął się remont jednego z najciekawszych i najpiękniejszych obiektów inżynieryjnych na Śląsku – Mostu Zamysłowskiego w Rybniku. Składa się on z czterech równych łuków. Wykonany został z cegły, kamienia i betonu i do złudzenia przypomina… antyczny, rzymski akwedukt. W odróżnieniu jednak od historycznych budowli wybudowano go, by umożliwić przejazd pociągów, a nie przepływ wody.
O tym, że jest to obiekt wyjątkowy, świadczy chociażby fakt, że Most Zamysłowski w 2009 roku znalazł się w gronie nominowanych do nagrody „7 cudów śląskiej architektury”. Zarówno inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i wykonawca robót, liczą, że po zakończeniu prac most nadal będzie cieszył oko mieszkańców, turystów i fanów kolei.
Most z historią
Doskonale znany mieszkańcom Rybnika i okolic most został wybudowany w 1912 roku i – dosłownie – ma bardzo burzliwą historię. Przed wybuchem II wojny światowej powiat rybnicki graniczył z III Rzeszą. Spodziewając się ataku wojsk niemieckich, władze Polski zbudowały w okolicy liczne schrony oraz zasieki. Chcąc utrudnić zajęcie miasta, zaminowano również strategiczne mosty i wiadukty kolejowe. We wrześniu 1939 roku, aby zatrzymać atak hitlerowców na Polskę, polscy saperzy wysadzili Most Zamysłowski wraz z innymi obiektami. Niemcy, zdając sobie sprawę z istotnego znaczenia zarówno linii kolejowej, jak i samego mostu, odbudowali go w 1942 roku. Nie na długo jednak, bo w 1945 roku przeprawa po raz kolejny została zniszczona, tym razem częściowo, przez uciekające wojska niemieckie.
W latach pięćdziesiątych Most Zamysłowski ponownie został odbudowany i w tej postaci doczekał trwającej właśnie modernizacji.
Gruntowny remont
Prace modernizacyjne obejmą między innymi dokładne udrożnienie odwodnienia obiektu. Ekipy budowlane usuną skamieniałe zanieczyszczenia i osady, które przez lata tworzyły się na moście. Pozostałe powierzchnie zostaną dokładnie wyczyszczone metodą strumieniowo-cierną. Metoda ta, zwana potocznie piaskowaniem, polega na skierowaniu drobin piasku pod dużym ciśnieniem na czyszczoną powierzchnię. Następnie uzupełnione zostaną wszelkie ubytki, pęknięcia i spoiny. Most będzie odpowiednio zabezpieczony przed niekorzystnym wpływem drgań oraz warunków atmosferycznych, a elementy stalowe pokryte powłokami antykorozyjnymi. Wymieniona zostanie również nawierzchnia torowa. Aby zapewnić sprawny przebieg prac, na czas remontu wyłączony będzie jeden tor.
Roboty w Rybniku nabierają tempa
Remont Mostu Zamysłowskiego to tylko część inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zaplanowanych w tym roku w okolicach Rybnika. Trwają prace na wiadukcie nad ulicą Chwałowicką, które zakończą się w sierpniu bieżącego roku. W drugim kwartale 2018 roku na stacji Rybnik zostanie oddany do użytku przebudowywany obecnie peron 3. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się, na peronach 1 i 2 uruchomione zostaną windy, a na peronie 3 platforma przyschodowa. Ponadto na peronach zamontowana będzie antypoślizgowa, ryflowana nawierzchnia oraz specjalne wypukłe oznaczenia dla osób niewidomych i niedowidzących.
ŚLĄSK I OPOLSZCZYZNA STAWIAJĄ NA TORY
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą aktualnie między innymi remont dwóch ważnych dla transportu towarowego linii kolejowych na Śląsku i Opolszczyźnie.
CHYBIE – ŻORY – RYBNIK – NĘDZA/TURZE
Prace budowlane na odcinku od Chybia do Nędzy obejmują m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej. Przebudowanych zostanie ponad 90 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i innych znajdujących się na szlaku. Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, inwestor wyremontuje także infrastrukturę pasażerską.
Po zakończeniu rewitalizacji pociągi jadące po tej linii przyspieszą do 100 km/h, a czas przejazdu pomiędzy Żorami a Rybnikiem skróci się o prawie 10 minut.
TOSZEK PÓŁNOC – RUDZINIEC GLIWICKI – STARE KOŹLE
Przebudowa odcinka od stacji Toszek Północ przez Rudziniec Gliwicki do Starego Koźla zapewni lepsze warunki dla transportu towarów i poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego.
Zakres prac przewiduje wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także przebudowę 51 obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, mosty czy przepusty. W efekcie, po zakończeniu wszystkich prac, pociągi przyśpieszą na tym odcinku do 90 km/h.
KRAJOWY PROGRAM KOLEJOWY
Projekty dotyczące rewitalizacji linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze oraz Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle są częścią Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na lata 2014-2020.
Krajowy Program Kolejowy to największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei. W ramach KPK zaplanowano realizację ponad 220 projektów i modernizację 9 tysięcy kilometrów torów. Łączna wartość inwestycji to ponad 66 mld zł.