2022.12.16 10:57

Nowe tory na trasach towarowych w województwie śląskim usprawniają transport towarów koleją

Zdjęcie: Zabrze Biskupice.
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych, zakończyły przebudowę dwóch ważnych tras towarowych w województwie śląskim – od Bytomia do stacji Maciejów Północny oraz od posterunku odgałęźnego Dorota (Sosnowiec) do stacji Mysłowice Brzezinka. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W pierwszym etapie inwestycji przebudowano linię towarową Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Wymieniono ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej oraz 21 rozjazdów. Przed rozpoczęciem inwestycji pociągi na tej trasie jeździły z prędkością do 30km/h, obecnie – do 100 km/h. Mimo większych prędkości poziom hałasu oraz wibracji został zredukowany. Zamontowane szyny bezstykowe wyciszone zostały za pomocą specjalnych wkładek przyszynowych. Zainstalowano także ekrany akustyczne w sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych. Wyremontowano 10 mostów kolejowych oraz wiadukt kolejowy. Odnowione zostały także trzy nastawnie – jedna na stacji Maciejów Północny, dwie na stacji Zabrze Biskupice. To z nich dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie składów towarowych.

Pociągi jeżdżą już także po drugim zmodernizowanym odcinku. Na trasie Dorota (Sosnowiec) – Sosnowiec Jęzor – Mysłowice Brzezinka. Po wymianie ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej osiągają prędkość do 80 km/h. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy most kolejowy nad Przemszą w Jaworznie, a także m.in. wiadukty kolejowe nad ul. Stacyjną i Orląt Lwowskich w Sosnowcu.