Mieszkańcy Rybnika od kilku miesięcy obserwują intensywne prace związane z przebudową peronów na miejscowej stacji kolejowej. Perony zostaną podwyższone, wyposażone w specjalną nawierzchnię antypoślizgową i przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W drugiej połowie 2017 roku ruszyła rewitalizacja linii kolejowej łączącej Chybie, Żory i Rybnik z Nędzą. W pierwszej kolejności przebudowano dwa perony na stacji Rybnik. Ich remont jest już na finiszu, jednak na okres zimowo-wiosenny została położona nawierzchnia tymczasowa. W maju zastąpi ją nawierzchnia docelowa. Od stycznia 2018 roku trwają tu również prace związane z przebudową peronu 3.
Wyżej, wygodniej, łatwiej
Wszystkie perony zostaną podwyższone do wysokości 76 cm, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągu będzie łatwiejsze i wygodniejsze. Ponadto zostaną one pokryte antypoślizgową, ryflowaną nawierzchnią. Pojawią się także ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących, czyli pasy bezpieczeństwa z wypustkami zwanymi potocznie „groszkiem”. Są to drobne, kuliste wypukłości ułożone w odpowiedniej odległości od krawędzi peronu i w innych strategicznych miejscach, ostrzegające o możliwych przeszkodach lub o zbliżaniu się do krawędzi peronowej.
Pasażerowie będą mogli schronić się przed wiatrem i deszczem pod odnowionymi i pomalowanymi wiatami. Na peronach zamontowane zostały także nowe, wygodne ławki i tablice informacyjne.
Na stacji Rybnik zainstalowane zostanie również okablowanie pod planowany system dynamicznej informacji pasażerskiej, który w przyszłości, w czasie rzeczywistym będzie przekazywał pasażerom informacje o pociągach.
Będą windy i platforma przyschodowa
Dotychczas seniorzy, rodzice z dziećmi w wózkach czy też osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogły mieć utrudniony dostęp na peronów, do których prowadziły strome schody. Wkrótce się to zmieni, ponieważ PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbały o poprawę standardu ich obsługi. Dzięki nowym windom na peron 1. i 2. oraz platformie przyschodowej zamontowanej przy peronie nr 3 pasażerowie będą mogli wygodnie i bez przeszkód dostać się do pociągu.
Wiadukt kolejowy w Rybniku
Od stycznia 2018 roku, w samym centrum Rybnika trwa przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Chwałowicką. Ten zabytkowy, ponad stuletni obiekt położony w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej był już wyeksploatowany, a jego konstrukcja nośna wymagała gruntownego remontu. W czasie prac budowlanych ruch samochodowy i pieszy pod wiaduktem jest czasowo wstrzymywany. W uzgodnieniu z Urzędem Miasta zaplanowano drogi objazdowe oraz wyznaczono drogę przejścia dla pieszych pod torami w stacji Rybnik.
Po zakończeniu remontu w sierpniu 2018 roku podróżni i mieszkańcy zyskają bezpieczny przejazd i przejście pod wiaduktem, a do tego estetyczny, odnowiony obiekt, z zachowaniem jego zabytkowego charakteru.
Nie tylko Rybnik
Efektem remontu linii kolejowej na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze będą nie tylko szybsze połączenia towarowe i sprawny transport węgla i innych towarów z Rybnickiego Okręgu Węglowego, ale też przebudowa i unowocześnienie infrastruktury pasażerskiej. W ramach rewitalizacji tej linii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontują również stacje Nędza, Sumina, Rybnik Gotartowice oraz Żory. Przebudowane zostaną przystanki osobowe Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice oraz Rybnik Piaski.
ŚLĄSK I OPOLSZCZYZNA STAWIAJĄ NA TORY
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą aktualnie między innymi remont dwóch ważnych dla transportu towarowego linii kolejowych na Śląsku i Opolszczyźnie.
CHYBIE – ŻORY – RYBNIK – NĘDZA/TURZE
Prace budowlane na odcinku od Chybia do Nędzy obejmują między innymi wymianę torów i sieci trakcyjnej. Przebudowanych zostanie ponad 90 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i innych znajdujących się na szlaku. Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, inwestor wyremontuje także infrastrukturę pasażerską.
Po zakończeniu rewitalizacji pociągi jadące po tej linii przyspieszą do 100 km/h, a czas przejazdu pomiędzy Żorami a Rybnikiem skróci się o prawie 10 minut.
TOSZEK PÓŁNOC – RUDZINIEC GLIWICKI – STARE KOŹLE
Przebudowa odcinka od stacji Toszek Północ przez Rudziniec Gliwicki do Starego Koźla zapewni lepsze warunki dla transportu towarów i poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego.
Zakres prac przewiduje wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także przebudowę 51 obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, mosty czy przepusty. W efekcie, po zakończeniu wszystkich prac, pociągi przyśpieszą na tym odcinku do 90 km/h.
KRAJOWY PROGRAM KOLEJOWY
Projekty dotyczące rewitalizacji linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze oraz Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle są częścią Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na lata 2014-2020.
Krajowy Program Kolejowy to największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei. W ramach KPK zaplanowano realizację ponad 220 projektów i modernizację 9 tysięcy kilometrów torów. Łączna wartość inwestycji to ponad 66 mld zł.