Trwa modernizacja śląskich fragmentów linii kolejowych łączących Górny Śląsk z Opolszczyzną. Do użytku oddano pasażersko-towarowy odcinek od Strumienia do Żor, dzięki czemu remontowany szlak Chybie – Nędza/Turze jest już w jednej trzeciej gotowy. Obecnie prace kontynuowane są na odcinku od Żor do Rybnika i dalej w kierunku Suminy. Z kolei w lipcu rozpocznie się remont towarowej linii z Toszka do Rudzińca Gliwickiego, która docelowo połączy stację Toszek Północ ze Starym Koźlem.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace modernizacyjne na odcinku linii kolejowych od Strumienia do Żor. To kolejny fragment prawie 60-kilometrowego szlaku, który łączy Chybie z Nędzą oraz Turzem. Prace objęły m.in. wymianę torów, sieci trakcyjnej, a także remont obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Odrestaurowany został 100-metrowy most kolejowy nad Wisłą. Na całym zrewitalizowanym odcinku pasażerowie będą korzystać z nowych peronów, wiat, czy systemów nagłośnienia zamontowanych w sumie na 10 stacjach i przystankach kolejowych.
Będzie 20 nowych peronów
Dzięki modernizacji, stacje w Żorach, Rybniku Gotartowie, Rybniku, Suminie i Nędzy oraz przystanki kolejowe w miejscowościach Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Rybnik Piaski otrzymają „nowe życie”. W miejscu starych peronów powstanie aż 20 nowych.
Przebudowane perony mają wysokość 76 centymetrów, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu osobom o ograniczonej możliwości ruchowej, rodzicom z wózkami czy rowerzystom. Dodatkowo płyty peronowe pokrywane są powierzchnią antypoślizgową ze specjalnymi wypustkami, ostrzegającymi osoby niewidome i niedowidzące o krawędzi peronu lub schodach. Na stacjach i przystankach zamontowane zostało lub zostanie nowe nagłośnienie, dzięki któremu pasażerowie będą na bieżąco informowani o szczegółach podróży.
Ze Śląska do Europy
Odcinek Chybie – Nędza/Turze to istotny szlak zarówno pasażerski, jak i towarowy. Mieszkańcy miejscowości, w których powstaną nowe perony, będą mogli swobodnie podróżować po Górnym Śląsku oraz – dzięki dobremu połączeniu m.in. z Katowicami – po całym kraju, a nawet za granicę. Z kolei dla transportu towarowego to istotny szlak z uwagi na fakt, że przebiega on przez Rybnicki Okręg Węglowy. Ma być również alternatywą dla wielu innych przedsiębiorstw, które dotychczas korzystały z transportu drogowego.
Towary pojadą nad morze
Równie istotny dla transportu towarów jest odcinek od stacji Toszek Północ do Rudzińca Gliwickiego, którego modernizacja ruszy pełną parą już w lipcu. Właśnie tędy pociągi przewożą towary w kierunku portów morskich w Szczecinie, Świnoujściu czy Gdyni. Modernizacja linii pozwoli odciążyć lokalne drogi, poprawi bezpieczeństwo, zmniejszy też hałas. To szczególnie ważne w tej części województwa śląskiego, w której mieści się wiele zakładów przemysłowych.
W grudniu rozpoczęły się tam pierwsze rozbiórki i porządkowanie terenu. Już niedługo na tory wjedzie ciężki sprzęt. Robotnicy wymienią starą nawierzchnię torową na nową. Prace skupią się przede wszystkim na torze numer 1, który od wielu lat jest wyłączony z użytku.
Najdłuższy most nad Kanałem Gliwickim
Oprócz nawierzchni torowej i podtorza remontowane będą także m.in. przejazdy kolejowo-drogowe, rozjazdy oraz obiekty inżynieryjne. Odrestaurowany zostanie 60-metrowy most znajdujący się na granicy Byciny i Pławniowic. To najdłuższa kolejowa przeprawa nad Kanałem Gliwickim. Wyremontowany zostanie także wiadukt drogowy w Toszku (wymiana przęseł), kolejowy w Paczynie czy wiadukt na autostradzie A4. Po ukończeniu remontu pociągi zwiększą swoją prędkość na tym odcinku do 90 km/h. To oznacza, że towary pojadą o 30 km/h szybciej niż do tej pory.
Modernizacja linii kolejowej z Toszka do Rudzińca jest częścią projektu, który do 2019 roku zakłada remont prawie 40-kilometrowego odcinka ze stacji Toszek Północ do stacji Stare Koźle. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainwestują w niego około 300 milionów złotych. Zarówno ta inwestycja, jak i remont odcinka Chybie – Nędza/Turze jest jednym z ponad 220 projektów objętych Krajowym Programem Kolejowym (KPK). Jego celem jest podnoszenie jakości podróży, zwiększanie prędkości pociągów oraz skracanie czasu przejazdu. Remontowane są tory, sieć trakcyjna, stacje i przystanki kolejowe, wymieniane nagłośnienie czy odrestaurowywane wiaty. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą także do stałego polepszania warunków przewozu towarów oraz zwiększania dopuszczalnej masy przewożonych towarów. KPK zakłada modernizację 9 tysięcy kilometrów torów do 2023 roku. Jego wartość to ponad 66 miliardów złotych.
Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.