Przywrócenie ruchu kolejowego na odcinkach Chybie – Strumień oraz Strumień – Żory czy modernizacje stacji w Żorach oraz w Rybniku to tylko niektóre z działań, jakie toczą się obecnie w związku z remontem linii kolejowej Chybie – Nędza/Turze. Inwestycję prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Nasze działania na odcinku od Chybia do Strumienia zostały zakończone, a ruch kolejowy przywrócony – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągi, które jeżdżą tym odcinkiem, korzystają nie tylko z odnowionej nawierzchni torowej, ale także zmodernizowanych obiektów inżynieryjnych. Jednym z największych jest ponad stumetrowy most kolejowy na Wiśle w miejscowości Strumień. – Najpierw oczyściliśmy stalowe przęsła mostu pod torami nr 1 oraz nr 2. Następnie wykonano prace izolacyjne i zabezpieczające. Niemal cała konstrukcja została pokryta powłokami antykorozyjnymi – mówi Jacek Karniewski.
Na odcinku od Chybia do Strumienia kompleksowo przebudowano tory, wymieniono rozjazdy, zamontowano nowe słupy i przewody trakcyjne. Ponadto zainstalowane zostały urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które odpowiadają za sterowanie oraz bezpieczny ruch pociągów.
Nowe perony wkrótce dla podróżnych
Równie sprawnie remont przebiegł na kolejnym odcinku modernizowanej trasy pomiędzy Strumieniem i Żorami. Najistotniejsza część prac zlokalizowana była w okolicach Warszowic. Ich ostatni etap objął m.in. prace torowe czy rozwieszenie trakcji elektrycznej. W tym celu wykorzystano specjalnie przystosowany pociąg trakcyjny. Zostały także uruchomione urządzenia sterowania ruchem, dzięki czemu przywrócono ruch pociągów na tym odcinku.
Do końca czerwca zakończy się modernizacja dwóch największych stacji kolejowych na tym fragmencie linii, czyli obiektów w Rybniku oraz Żorach. W Rybniku podróżni korzystają już z trzech przebudowanych peronów. Wkrótce położona pomiędzy nimi tymczasowa, żużlowa nawierzchnia zostanie zastąpiona płytkami. Podobne działania będą miały miejsce na stacji w Żorach.
Próby obciążeniowe
Po pomyślnym zakończeniu testów obciążeniowych na modernizowanym wiadukcie nad ulicą Chwałowicką ekipy budowlane przeniosły się na drugą połowę wiaduktu i tam wykonują dalszy etap jego renowacji. Z kolei przy Moście Zamysłowskim nad Nacyną robotnicy wyczyścili oraz odnowili betonowo-ceglane przęsła.
Pociągi wrócą na odcinek pomiędzy Żorami i Rybnikiem, a prace budowlane przeniosą się dalej w kierunku Nędzy/Turza. Już teraz wykonawca rozpoczął przygotowania do modernizacji kolejnego fragmentu linii w rejonie Jejkowic. Latem prace przesuną się w okolice Suminy.
Śląsk stawia na tory
Dzięki modernizacji odcinka linii kolejowych łączących Chybie oraz Nędzę/Turze pociągi przyspieszą do 100 km/h, a pasażerowie pomiędzy stacjami w Rybniku i w Żorach będą mogli przemieszczać się o 10 minut szybciej. Czas przejazdu po całym modernizowanym odcinku liczącym ponad 60 kilometrów skróci się o około 30 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w trakcie prowadzonych prac wybudują i zmodernizują ponad 90 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestor w trosce o bezpieczeństwo i komfort podróży poprawi również infrastrukturę pasażerską poprzez przebudowę peronów czy remont wiat.
Dużą wagę przywiązuje się do aspektów ekologicznych prowadzonej inwestycji. W ramach działań budowane są specjalne przejścia dla zwierząt, a także ekrany dźwiękochłonne, które obniżają hałasy przejeżdżających składów kolejowych.
Inwestycja jest częścią Krajowego Programu Kolejowego, zakładającego realizację w całej Polsce ponad 220 projektów i modernizację 9 tysięcy kilometrów torów za kwotę ponad 66 miliardów złotych.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” jest współfinansowany z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.