Automatyczne blokady przejazdu pociągów, komputery, które same obliczają dozwoloną prędkość? To nie odległa przyszłość, ale rzeczywistość. Już wkrótce na śląskich torach zostanie oddany do użytku nowoczesny system Ebilock 950. Ta inwestycja to część trwającej od czerwca 2017 roku modernizacji odcinka Chybie – Nędza/Turze. W 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unowocześnią urządzenia sterowania ruchem kolejowym na tym szlaku.
Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) to rozwiązania, które cechuje wysoki poziom bezpieczeństwa i automatyzacja. Dzięki komputerowemu systemowi sterowania obsługa większości urządzeń znajdujących się na torach odbywa się zdalnie.
Po co system sterowania ruchem kolejowym?
Pracujący w lokalnych centrach sterowania dyżurni ruchu znad pulpitu operatora nadzorują ruch pociągów na określonym obszarze, a także monitorują pracę urządzeń srk przekazując informacje o awariach. Reagują wtedy, kiedy wydarzą się nieprzewidziane sytuacje. Dzięki urządzeniom SRK znacznie wzrasta bezpieczeństwo na linii kolejowej, głównie przez ograniczenie do minimum ryzyka związanego z błędami ludzkimi. Oznacza to mniej wypadków i usterek, a także zmniejszenie liczby pracowników nadzorujących ruch kolejowy.
Ebilock to więcej bezpiecznych połączeń
Ebilock 950 to charakteryzujący się wysoką niezawodnością działania nowoczesny i uniwersalny komputerowy system sterowania ruchem. Taki system zostanie oddany do eksploatacji w Żorach. Nastąpi to najprawdopodobniej do końca kwietnia. System składa się z komputera obsługowego w lokalnym centrum sterowania ruchem (LCS) oraz z komputera zależnościowego, który kontroluje sygnalizatory, zwrotnice oraz inne zewnętrzne urządzenia znajdujące się na linii kolejowej. System sam wykrywa błędy i porównuje dane przesyłane z urządzeń, a w razie niezgodności zawiadamia o tym operatora, wyświetlając odpowiedni komunikat.
Blokady na torowisku – co to takiego?
W ramach modernizacji urządzeń sterowania ruchem na linii od Chybia do Nędzy planowany jest też montaż półsamoczynnych blokad liniowych EAP. Ich zadaniem jest zapobieganie sytuacjom, w których na tym samym torze (pomiędzy stacją A i B) znajdą się równocześnie dwa pociągi, co mogłoby doprowadzić do kolizji.
Jak działa taka blokada? Aby wyprawić pociąg ze stacji A, dyżurny ruchu musi uzyskać od dyżurnego ruchu ze stacji B pozwolenie na wjazd. Dyżurny ruchu ze stacji B, po upewnieniu się, że nie ma przeszkód do przyjęcia nadjeżdżającego pociągu, daje pozwolenie, naciskając odpowiedni przycisk. W tym momencie kierunek jazdy pociągu ze stacji A do stacji B zostaje ustawiony. Na stacji A włącza się semafor wyjazdowy, który zezwala na wyjazd pociągu ze stacji, a następnie przełącza się na sygnał „stój”. Gdy skład znajdzie się już na szlaku, wjazd na dany odcinek toru zostaje zablokowany, a na obu stacjach strzałki kierunkowe świecą czerwonym światłem, sygnalizując zajęcie toru. Kiedy pociąg przyjedzie do stacji B, dyżurny ruchu zwalnia blokadę wjazdu na tor.
Dzięki takiemu rozwiązaniu dostarczona zostaje informacja o tym, że pociąg w całości opuścił dany odcinek, a tym samym na szlaku nie dojdzie do kolizji dwóch pociągów.
TOWARY STAWIAMY NA TORY
PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują dwa ważne odcinki linii kolejowych na terenie Śląska i Opolszczyzny. Pierwszy z nich łączy Chybie, Żory, Rybnik oraz Nędzę, drugi Toszek Północ, Rudziniec Gliwicki ze Starym Koźlem. Oba odcinki służą w przeważającej części do przewozu towarów.
Ekologiczny, szybki i ekonomiczny kolejowy transport towarowy to korzyści nie tylko dla przemysłu, ale i kierowców czy mieszkańców. Wykorzystanie potencjału kolejowego transportu towarów ma ogromne znaczenie zwłaszcza na Śląsku i Opolszczyźnie, z uwagi na funkcjonujący w tych regionach przemysł wydobywczy.
Sprawny transport towarów koleją aż do portów morskich w Gdyni, Szczecinie czy Świnoujściu pozwala nie tylko na ciągły rozwój gospodarczy obu regionów, ale także na wzrost bezpieczeństwa poprzez odciążenie lokalnych dróg od transportu samochodowego i zmniejszoną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Kolej praktycznie pod każdym względem wygrywa z transportem drogowym: jest tańsza i bardziej przyjazna środowisku, a przez ograniczenie liczby ciężarówek na drogach pozwala na zmniejszenie liczby wypadków.
Pociągami w Polsce można przewieźć praktycznie każdy rodzaj towarów – najczęściej są to paliwa stałe, w tym węgiel. Na drugim miejscu plasują się materiały budowlane, a następnie metale. Jeden skład towarowy zabiera średnio dwadzieścia razy więcej towaru niż TIR.