2018.07.13 8:58

Wyciszamy szlaki kolejowe na Śląsku

Obrazek: przekrój szyny
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

Modernizacja linii kolejowej to przede wszystkim poprawa jakości torów, infrastruktury i sieci trakcyjnej, dzięki której pociągi mogą przyspieszyć. Ale to także szereg prac związanych z redukcją emitowanego przez nie hałasu. Na remontowanych odcinkach Chybie – Nędza/ Turze oraz Toszek Północ – Stare Koźle szyny zostaną ze sobą zespawane, a dodatkowo wyciszone za pomocą wkładek przyszynowych. Dodatkowo na linii łączącej Chybie z Nędzą wykonawca zamontuje prawie 4 km ekranów akustycznych. Jak działa ekran akustyczny, po co spawa się szyny i montuje wkładki przyszynowe?

Podczas prac remontowych i budowlanych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonawca dba o środowisko naturalne zarówno w trakcie modernizacji, jak i po oddaniu linii kolejowych do użytku. Jednym z priorytetów jest ograniczenie poziomu hałasu emitowanego przez jadący pociąg, dlatego też modernizacje linii obejmują również montaż ekranów akustycznych.

Infografika mówi o ekranach akustycznych. Wymienia cztery aspekt wpływające na ich skuteczność: odpowiednia odległość od pociągu, właściwa szerokość i wysokość ekranu, poprawny kąt nachylenia i konstrukcja ekranu i zastosowane materiały.

Twarde lub bardzo miękkie powierzchnie

Ekrany dźwiękochłonne nie tylko odbijają, ale i wyciszają dźwięki a ich skuteczność zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest odległość ekranu od strefy emisji hałasu. Im jest ona mniejsza, tym większe prawdopodobieństwo, że ekran odbije falę dźwięku. Pomaga w tym także odpowiednia wysokość i szerokość ekranu dostosowana do obiektu, który ma chronić. Specjaliści muszą również obliczyć właściwy kąt nachylenia i wybrać typ konstrukcji ekranu. Fale dźwiękowe powinny być odbite w taki sposób, aby nie wracały do źródła, gdyż może to spowodować efekt sprzężenia zwrotnego i w efekcie spotęgować poziom hałasu.

Bardzo ważny jest także dobór materiałów. Do „odbijania” hałasu najlepsze są twarde i gładkie powierzchnie. Przy budowie ekranów dźwiękochłonnych stosowane są np. przezroczyste lub półprzezroczyste szklane płyty poliwęglanowe lub szkła akrylowe. Z kolei bardzo miękkie materiały (np. wełna mineralna czy wata szklana) potrafią wyciszyć hałas, dlatego stosuje się je jako jedną z warstw ekranu. Na rewitalizowanym odcinku Chybie – Nędza/Turze zostanie łącznie zamontowanych prawie 4 km ekranów akustycznych.

Na właściwym torze

Infografika mówi o budowie i zastosowaniu wkładek przytorowych. Budowane są one z kompozytu, ich długość to od siedemdziesięciu pięciu do stu dwudziestu centymetrów. Służą one do redukcji dynamicznych oddziaływań ruchu pojazdów szynowych.

Innym sposobem na ograniczenie hałasu jest montaż szyn tzw. metodą bezstykową. Polega ona na trwałym scalaniu szyn, co eliminuje charakterystyczny stukot kół pociągu podczas jazdy pociągu. Za proces ten odpowiedzialna jest zgrzewarka szynowa. Spawanie odbywa się w temperaturze od 350 do 1000 stopni Celsjusza. Szyny scalone zgrzewarką umożliwiają pociągom szybszą i bezpieczniejszą jazdę. Taka technologia pozwala także na ograniczenie hałasu nawet o 12 decybeli.

Podczas modernizacji linii kolejowych stosowane są również przyszynowe wkładki wibroizolacyjne. W dużym uproszczeniu – są one przymocowane do ścianki szyny i w ten sposób zmniejszają zarówno hałas, jak i drgania wywoływane przez przejeżdżający pociąg. Wykonane z twardej, lecz plastycznej mieszanki gumowej wkładki są dźwiękochłonne i ograniczają wibracje. Dodatkowo charakteryzują się duża wytrzymałością.

Pociągi pojadą szybciej

Bezstykowa metoda łączenia szyn idąca w parze z wymianą torów i sieci trakcyjnej wpływa na zwiększenie prędkości składów i skrócenie czas przejazdu. Przykładowo, na 39-kilometrowym odcinku modernizowanej linii kolejowej Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, dzięki kompleksowej modernizacji uwzględniającej powyższe prace, czas podróży pociągiem może się skrócić nawet o 46 minut.

Remonty na Śląsku 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły już prace modernizacyjne na odcinku linii kolejowych od Chybia do Żor. To jedna trzecia prawie 60-kilometrowego szlaku, który łączy Chybie z Nędzą oraz Turzem. Odrestaurowany został już 100-metrowy most kolejowy nad Wisłą. Obecnie prace kontynuowane są na odcinku od Żor do Rybnika i dalej w kierunku Suminy. Rozpoczęła się także modernizacja towarowej linii kolejowej numer 153 łączącej Toszek i Rudziniec Gliwicki. To fragment ważnego odcinka Toszek Północ – Stare Koźle, który przebiega przez Śląsk i Opolszczyznę. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu Węglowej jest transportowany do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Tor numer 1 przejdzie gruntowny remont, a tor numer 2 zostanie odnowiony w miejscach tego wymagających. Na początku lipcu wykonawca przystąpił do kapitalnego remontu linii kolejowej. Zakres prac na liniach Chybie – Nędza/Turze i Toszek Północ – Stare Koźle jest podobny i obejmuje przede wszystkim wymianę torów, sieci trakcyjnej, a także remont obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Modernizacja obu linii zakończy się w 2019 roku. Efekt? Pociągi zwiększą swoją prędkość – do 100 km/h na trasie Chybie – Nędza/Turze i do 90 km/h na trasie od Toszka Północ do Starego Koźla.

 

Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.