2017.11.16 13:55

Podpisana umowa z wykonawcą odcinka Toszek Północ – Stare Koźle

Obrazek: pomiar geodezyjny
Logo Fundusze Europejskie Logo Rzeczpospolita Polska Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Logo Unia Europejska

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 23 października podpisały umowę z wykonawcą odcinka Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, którym została warszawska spółka PORR. Wykonawca rozpocznie od prac projektowych, a następnie przystąpi do robót budowlanych. Remont tego istotnego dla transportu towarów odcinka wyniesie około 180 mln złotych.

Odcinek biegnący od stacji Toszek Północ aż do Starego Koźla to ważna linia towarowa. Dzięki realizacji projektu, składy z węglem i innymi ładunkami pojadą szybciej, częściej i bezpieczniej. Projekt remontu tego odcinka jest częścią Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na lata 2014-2020. KPK to największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei – w jego ramach, za ponad 66 miliardów złotych zaplanowano realizację przeszło 220 projektów i modernizację 9 tysięcy kilometrów torów.

Wymiana torów i modernizacja obiektów inżynieryjnych

W ramach prac, na odcinku o długości 38,8 km wykonawca przebuduje 51 obiektów inżynieryjnych, w tym m. in. 5 mostów, 14 wiaduktów kolejowych i 10 budynków nastawni. Ponadto, planowana jest kompleksowa wymiana torów wraz z siecią trakcyjną, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz naprawa przejazdów. Prace budowlane na tym odcinku potrwają do 2019 roku.

Korzyści z remontu dla wszystkich

Dzięki rewitalizacji, możliwe będzie usunięcie tzw. wąskich gardeł i przyspieszenie pociągów aż do 90 km/h. Dzięki odciążeniu lokalnych dróg przez kolej i zredukowaniu ilości ciężarówek z ładunkami, zmniejszy się emisja CO2 oraz gazów cieplarnianych, a także intensywność eksploatacji nawierzchni drogowej. Mniej TIR-ów na drogach to również poprawa bezpieczeństwa i ograniczenie ilości wypadków. Remont odcinka Toszek Północ – Stare Koźle to także korzyści dla mieszkańców żyjących w pobliżu torowiska, którzy dzięki ekranom akustycznym i bezstykowo łączonym szynom nie będą już narzekać na hałas i wibracje.

Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane przez Unię Europejską.jest współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wyłączną odpowiedzialność za treści publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.