HomeHomeAktualnościSzyny zamiast asfaltu. W transporcie towarowym Śląsk stawia na tory
2017-11-20 16:19:07
Szyny zamiast asfaltu. W transporcie towarowym Śląsk stawia na tory

Szyny zamiast asfaltu. W transporcie towarowym Śląsk stawia na tory

Logo Fundusze Europejskie Logo Unia Europejska

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dwie ważne linie kolejowe przebiegające przez Śląsk i częściowo przez Opolszczyznę. Korzystają z nich głównie składy towarowe, ale przebudowa poprawi też komfort mieszkańców okolicznych miejscowości, zmotoryzowanych i podróżnych.

Linie kolejowe łączące Toszek, Rudziniec i Stare Koźle oraz Chybie, Żory, Rybnik i Nędzę należą do jednych z ważniejszych na terenie województw śląskiego i opolskiego. Pierwsza z nich służy wyłącznie pociągom towarowym, druga łączy ruch pasażerski i towarowy. Obie przechodzą właśnie gruntowną modernizację.

Prace ruszyły

W czerwcu 2017 roku rozpoczęły się pierwsze prace na odcinku od Chybia do Nędzy. Obej-mują m.in. wymianę nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej, a także montaż urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Po tej linii kolejowej oprócz pociągów towarowych jeżdżą również pociągi pasażerskie. Z uwagi na komfort podróżnych prace obejmą też stacje i przystanki kolejowe, m.in. w Nędzy, Suminie, Rybniku i Żorach, a także mosty, wiadukty oraz inne obiekty inżynieryjne.
– Pasażerowie korzystający z tej linii kolejowej po zakończeniu modernizacji będą mieli do dyspozycji m.in. 20 odnowionych peronów. Ich podwyższenie zapewni łatwiejsze wsiadanie do pociągu także osobom z ograniczoną możliwością poruszania się – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Oprócz tego wykonane zostaną infrastruktura przygotowawcza pod przyszłe oświetlenie peronów i system informacji pasażerskiej.

Na Śląsku czas na tory

Władze PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreślają, że inwestycje w infrastrukturę kolejową mają ogromne znaczenie – zwłaszcza na Śląsku. Obie linie kolejowe przebiegają przez tereny przemysłowe, w których dominują przemysł wydobywczy oraz branża motoryzacyjna i logistyka.

– Dlatego tak ważne jest zapewnienie sprawnego, szybkiego i ekologicznego transportu towarowego i pasażerskiego. Wykorzystanie kolei ma tu pierwszorzędne znaczenie. Pozwala nie tylko na ciągły rozwój gospodarczy, ale także na wzrost bezpieczeństwa poprzez odciążenie lokalnych dróg – mówią przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Prowadzone inwestycje mają za zadanie poprawić parametry linii kolejowej. W efekcie pociągi będą tu mogły przyspieszyć do 100 km/h.

Skróci to czas przejazdu, a także zwiększy przepustowość linii, czyli liczbę kursujących pociągów. W ramach modernizacji zostaną zastosowane szyny łączone bezstykowo, przez co znacznie zmniejszą się wibracje. Zniknie charakterystyczny stukot powodowany przez koła pociągów. Planowany jest również montaż ekranów akustycznych. Wszystkie wymienione działania poprawią jakość życia okolicznych mieszkańców. Inwestycje są także przyjazne środowisku.

Modernizacja bez uciążliwości?

Zarówno inwestor – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – jak i wykonawcy robót zdają sobie sprawę, że prace modernizacyjne na liniach kolejowych są uciążliwe zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców. – Dołożymy wszelkich starań, by przejściowe niedogodności związane z przebudową były jak najmniej odczuwalne. Roboty są planowane tak, aby minimalizować liczbę koniecznych objazdów czy zamknięć torów. Ponadto jeśli zaistnieje konieczność, to organizowane będą objazdy i komunikacja zastępcza – dodaje rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zakończenie prac jest planowane do końca 2019 roku.